Share

Martorell, 31/05/2016. Пигменти, алуминий и слюда са основните съставки, необходими за създаване на цвят. Комбинирането им може да доведе до безброй различни резултати, но в крайна сметка само 12 нюанса ще стигнат до цветната палитра на колата.

Всичко е внимателно планирано. Преди да започнете да работи по нов модел, дизайнерският екип изучава  основните характеристики, които трябва да включва. Това обхваща и цветовете. За да дадем пример, формата и размерът на колата имат значение: "Малките коли могат да бъдат боядисани в по-ярки, по-еднородни цветове, докато по-големите коли са склонни повече към тъмни метални тонове", обяснява Йорди Фонт, отговарящ за отдела Color & Trim в SEAT.

Друг пример е клиента към който е насочен новия модел. " Ярките и смели цветове са по-подходящи за младите хора, докато по-зрелите клиенти предпочитат по-сложни цветове". Освен това, друг важен фактор е характерът, който искаме да има новата кола. "Спортната кола няма да има същия цветови обхват като SUV, изискващ земни тонове, които са по-свързани с природата".

Климатът и културата на дадена страна също играят важна роля, при решаване кои цветове са подходящи за различни пазари. Въпреки това, три тона, които никога не се провалят, са бели, черни и сиви. Те са най-популярните цветове в Европа, както показват проучванията през годините.

В допълнение към тези фактори, изборът на цвят е и резултат от "информирано предположение", подкрепено от няколко проучвания и задълбочен анализ, обяснено от Фонт. Екипът на Color & Trim трябва да прави прогнози три години предварително. Помага им изучаването цветовите тенденции в модата и архитектурата. Лабораторията за боя се превръща в място за срещи между химията и творчеството, тъй като са необходими 100 формулировки и 1000 литра боя преди пускането на нов цвят на пазара. Необходими са много усилия, за да е успешна прогнозата, тъй като цветът е ключов въпрос при решението на клиента за закупуване.

От всички избори за цвят има такива, които имат специално значение - цветът, който представлява "декларация за намерение", според Фонт. В случая на SEAT Ateca, за тази цел е избран метално оранжев, Samoa Orange. Вдъхновението за цвета идва от родния град на бранда: "Барселона е идеален град, от брега се вижда изгрева на слънцето. Оранжевият оттенък на хоризонта е магически момент на деня и това е основното чувство, което искахме да уловим ".

Цветът е от съществено значение, когато искате да инжектирате "емоция" в кола, тъй като той определя как всеки водач "иска да види и да бъде видян". Йорди Фонт подчертава, че "има толкова цветове, колкото индивидуални стилове", и заключава, че "в крайна сметка цветовете са там, за да живеят и да ги усетим".